روغن موتور که به همراه افزودنیهای به موتور خود وارد میکنید، برای جذب و نگه داشتن آلایندههای آلی و غیر آلی کار میکند. آلایندههای آلی میتوانند شامل باکتریها، حشرات و روغن اکسید شده باشند. ناخالصیهای غیر آلی میتوانند شامل ذرات فلزی، فرسودگی اجزا موتور و گرد و غبار باشند. بنابراین، روغن موتور به حفاظت از موتور و بهبود کارایی و عملکرد آن کمک میکند. با این حال، برای طولانیتر کردن عمر موتور و فراهم کردن عملکرد بهتر، سازندگان خودرو فیلترهای روغن را نصب میکنند که روغن را قبل از هدایت آن به بخشهای متحرک موتور تصفیه میکنند.
فیلترهای روغن مدیا و یا غشا متفاوتی دارند که در درون آنها فیلتر میشوند و آلایندههای موتور را به صورتی که در جریان است پاک و تمییزمیکنند.
مدیا فیلتر Cellulose: به طور معمول، فیلترهای روغن یکبار مصرف دارای مواد فیلتر سلولز هستند. این فیلتر میتواند ذرات را ۸ تا ۱۰ میکرون نگه دارد و میتواند تا ۴۰ % از نفت موتور را تمیز کند. توصیه میشود که در هر ۳۰۰۰ مایل حرکت کنید / آنها را تعویض کنید.
فیلتر مصنوعی( Synthetic): فیلترهای روغن عالی با کیفیت عالی از مدیای مصنوعی استفاده میکنند. این فیلترها در حذف ۵۰ % ذرات در اندازههای مختلف از ۲۰ تا ۴۰ میکرون و ۲۴ % ذرات در محدوده ۸ تا ۱۰ میکرون کارایی دارد. این فیلترهای روغن باید هر ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ مایل را چک کنند.
فیلتر Microglass: اکثر فیلترهای روغن با کیفیت بالا, یک مدیای فلزی بسیار خوب یا microglass هستند. این شبکه microglass با فیبرها ساخته میشود که ۱۰ برابر بهتر از الیاف سلولزی است. آنها همچنین نسبت به جریان نفت موتور بسیار کم هستند و تنها باید ۲ تا ۵ سال یا ۱۰۰۰۰ مایل (هر کدام که باشد) ۲ تا ۵ سال یا ۱۰۰۰۰ مایل (هر کدام که باشد) جایگزین شوند.
گستره وسیعی از فیلترهای روغن در بازار و نوع موتور در ماشین شما وجود دارد; اندازه آن و شرکت تولیدی نوع فیلتر روغن را مشخص میکنند.
اکثر تولیدکنندگان موتور خودرو فیلترهای نفت اولیه را نصب میکنند. این فیلترهای روغن که به عنوان فیلتر جریان کامل نیز شناخته میشوند, ۱۰۰ % از روغن موتور را فیلتر میکنند. از آنجا که برای این فیلترهای روغن ضروری است که به طور موثر کار کنند تا موتور روغنکاری شوند, آنها محدودیتهای جریان پایینی دارند. در دماهای سردتر, نفت موتور غلیظ میشود و یک فیلتر روغن محدود میتواند منجر به آسیب به موتور شود. بنابراین, فیلترهای نفت اولیه به ذرات کوچکتر از آلایندهها اجازه عبور از آنها را میدهد. تولید کنندگان همچنین یک دریچه bypass ایمن را نصب میکنند در صورتی که غشا فیلتر بسیار مسدود شده باشد. اگر فیلتر مسدود شود و به نفت موتور اجازه دسترسی به موتور را ندهد, یک سیستم فشار ویژه روغنموتور را به موتور وصل میکند تا به lubricate برسد.
علاوه بر فیلترهای روغن اولیه, برخی از تولید کنندگان نیز فیلترهای روغن ثانویه را نصب میکنند. این فیلترهای روغن روی بخش کوچکی یا حدود ۱ % تا ۱۰ % از روغن موتور کار میکنند و قبل از اینکه آن را به موتور وصل کنند تمیز میکنند. آنها به طور مستقل از فیلترهای روغن اصلی کار میکنند و با حذف آلایندههای اضافی به آنها کمک میکنند. در نتیجه شما باید کمتر روغن اتومبیل را تعویض کنید. حتی اگر وسیله نقلیه شما دارای فیلتر روغن ثانوی نباشد, میتوانید یکی پس از خرید را نصب کنید. این فیلترهای روغن همچنین فیلترهای گذر نامیده میشوند. با این حال, مهم است که به یاد داشته باشید که آنها کاملاً از دریچه bypass جدا هستند.
این فیلترهای روغن شکلی از فیلترهای ثانویه هستند و از غشای پایه سلولز استفاده میکنند. از آنجا که آنها آلایندههای کمتری را فیلتر میکنند، به تعویض بیشتر نیاز دارند.
این فیلترهای روغن به دو روش کار میکنند. آنها روغن موتور را فیلتر میکنند تا ناخالصیها پاک شوند و به علاوه دمای خود را بالا ببرند تا آلایندههای خاصی در روغن موتور خاموش شوند و یا نابود شوند. به هر حال, این فیلترهای روغن برای تصفیه روغن کار میکنند, اما برای انجام این کار, باید برق مصرف کنند. به همین دلیل است که آنها میتوانند بازده سوخت اتومبیل را کاهش دهند.
همچنین فیلترهای روغن گریز از مرکز, این فیلترها از یک حرکت چرخان برای به دام انداختن و نگه داشتن آلایندههای نفتی موتور استفاده میکنند. به طور معمول, این فیلترهای روغن دو بخش دارند, یک محفظه هوزینگ و غشا. زمانی که رسانهها مسدود میشوند, تنها باید آن را تعویض کنید در حالی که محفظه هوزینگ قابلاستفاده باقی میماند. واشر پایه جز مهمی از فیلتر مدرج است. این کار برای جلوگیری از نشت نفت کار میکند اما خیلی بادوام نیست. اگر خودروی شما از فیلتر کالمن(چرخشی ) استفاده میکند, مکانیک شما واشر پایه را حداقل یکبار در هر سه ماه یا ۳۰۰۰ مایل بررسی میکند.
این فیلترهای روغن برای حذف ناخالصیها از روغن موتور کار میکنند و روی گرد و غبار بیاثر هستند. شما برای تعویض این فیلتر روغن نیاز ندارید؛ فقط تمیز کردن آن به صورت دورهای باید آن را فعال نگه دارید.
همیشه توصیه میشود از فیلتر روغن استفاده کنید که سازنده تجهیزات اصلی تان (OEM ها) توصیه میکند. همچنین دستورالعملهای دقیق بر روی فرکانس تعمیر و نگهداری فیلتر روغن و یا تعویض را دنبال کنید. این دستورالعملها به طور معمول براساس شرایطی هستند که شما به طور مرتب رانندگی میکنید.
اگر شما اغلب در شرایط غبار آلود رانندگی میکنید، ممکن است بخواهید فیلتر روغن تان را بیشتر چک کنید.