فیلتر هوا وسیلهای ساده است که برای فعالیت سالم و بهینه اتومبیل شما بسیار مهم است و چند نوع متفاوت از فیلتر هوای خودرو تولید میشود. برای درست انجام شدن عمل احتراق داخلی خودرو، موتور شما به هوا احتیاج دارد. یعنی اکسیژن و بنزین با هم ادغام میشوند و باعث میشوند این احتراق به وجود بیاید. اگر این دو ماده حاوی ناخالصیهایی مانند: گرد و غبار، ذرات آلاینده، سنگ ریزه و… باشند کار موتور به درستی انجام نمیشود. به همین خاطر قبل از رسیدن به موتور باید عمل فیلتراسیون روی آن انجام شود تا بدون هرگونه ناخالصی وارد موتور شود. برای این کار از فیلتر هوای خودرو استفاده میشود.
با گذشت زمان، عمر فیلتر هوای خودرو تولید شده در هر کارخانهای به اتمام میرسد و به مرور دیگر کارآیی سابق را نخواهد داشت. توجه داشته باشید که منظور از فیلتر هوای باکیفیت آن است که زودتر از زمان مشخص شده فرسوده و خراب نشود و این مستلزم مواد اولیه مرغوب در تولید فیلتر هوای خودرو است. فیلتر هوای نامناسب میتواند عمر موتور خودرو شما را کوتاه کند یا به قطعات دیگر آسیب برساند.
جنس کاغذ رایج ترین نوع از فیلتر هوای خودرو است و ماده ای است که تقریباً در همه کارخانهها برای کلیه فیلترهای هوای خودرو تولید میشود. کاغذ مورد استفاده برای فیلتر هوا کمی متفاوت از کاغذی است که برای نوشتن یا در چاپخانه از آن استفاده میشود. این کاغذ، یک خمیر چوب به شدت فشرده شده است که برای ساخت یک ماده بسیار محکم تر به کار گرفته میشود و سپس به سبک کنسرتینا چسبانده میشود. و برای هر مساحتی به یک مستطیل کف چسبانده میشود.
این جنس از فیلترهوای خودرو ارزان و کارآمد است، از این رو استفاده از این نوع فیلتر بسیار گسترده است. اگرچه با گذشت زمان، گرد و غبار در مواد فیلتر نفوذ کرده و جریان هوا را محدود میکند اما به هرحال هر فیلتری طول عمری دارد و باید آن را تعویض کنید که زمان تعویض به عوامل زیادی بستگی دارد. بسته به شرایط رانندگی، آب و هوا و… طول عمر فیلتر هوای خودرو تولید شده در هر کارخانه متفاوت است، اما معمولاً انتظار میرود که یک فیلتر کاغذی حدود یک یا دو سال کارایی داشته باشد.
پنبه/کتان:
این قسمت از فیلتر هوا از لایههای پارچهای از جنس پنبه که بین مش آلومینیومی قرار گرفته است، به حالت متراکم شده قرار گرفتهاند تا هوا از کاغذ نفوذ کند. از آنجا که این هوا به اندازه کافی متراکم نیست، این پنبه باید محدودتر شود تا باعث شود هوای بیشتری وارد موتور شود و قدرت بیشتری پیدا کند. در این صورت راننده افت کمتری در بازدهی اتومبیل خود دارد و تنها ممکن است با مشکلاتی مثل تغییر کم صدای خودرو هنگام رانندگی مواجه شود.
از آنجا که شکاف بین مواد تشکیل دهنده کتان بزرگتر و بیشتر است، ممکن است خاک بیشتری از آن عبور کند و وارد موتور شود. بسیاری از تولید کنندگان از لایهای روغن استفاده میکنند که با گرفتن ذرات و آلودگیها مانع انتقال آنها به موتورمیشود و موثر است.
فیلترهای هوای کتانی به افزایش طول عمر خودرو و قطعات آن کمک میکنند، درست است که آنها نیاز به تمیز کردن روغن حدود یک بار در سال دارند اما باید توجه داشت که فیلتر هوا بیش از حد روغن کاری نشده باشد، زیرا این کار میتواند باعث شود روغن به روی سنسور جریان هوا کشیده و باعث بروز مشکلاتی در عملکرد خودرو شود.
فوم:
فیلترهای هوای فوم از چندین لایه فوم با چگالیهای مختلف برای جلوگیری از آلودگی به علاوه یک مش سیم برای حفظ شکل فیلتر تولید میشوند. امروزه اغلب فیلترهای کاغذی بیشتر جایگزین این نوع فیلترها شدهاند؛ اما هنوز برای ماشینهای رالی و ماشینهایی که بیش از ۵ اسب بخار سرعت دارند، از این نوع فیلتر هوا استفاده میشود. در این نوع از فیلتر هوای خودرو تولید شده نیز مانند فیلترهای کتان، از روغن برای به دام انداختن آلودگیهای ورودی استفاده میکنند.
فیلترهای فلزی از لایههایی از مش استیل ضد زنگ ساخته شدهاند. این نوع از فیلتر هوای خودرو تولید شده از فلز بسیار کارآمد هستند و نیازی به روغن کاری ندارند. البته به دلیل وجود فاصله بین مواد تشکیل دهنده، فیلتر فلزی محدودتر از انواع پنبه ای و فوم خواهد بود. به هر حال وقتی فیلتر محدودیتهایی از این لحاظ داشته باشد، در عمل تصفیه تاثیر گذار است و ممکن است آلودگی بیشتری باقی بماند؛ زیرا بسیاری از ذرات آلودگی خیلی کوچک هستند و به راحتی از منافذ عبور میکنند.
ماده تشکیل دهنده و جنس فیلتر تنها چیزهایی نیستند که شما هنگام انتخاب فیلتر هوای جدید باید در نظر بگیرید. عوامل دیگری نیز مانند: اعتبار و سابقه کارخانهای که فیلتر هوای خودرو تولید میکند، قیمت معقول و مقرون به صرفه فیلتر هوا، داشتن نشان استاندارد و… هستند که باید به آنها توجه کنید.